quarta-feira, 8 de janeiro de 2014

Katte vaner.

Katte vaner.


Før du forsøger at beskrive de forskellige sorter, vil jeg gerne komme med et par bemærkninger om de vaner og måder at "den indenlandske kat."

Når dømme, har jeg ofte fundet nogle af de udstillinger af alt andet end en mild og fredsommelig disposition. Nogle har vist en ligefrem vildskab, mens andre, tværtimod, har været alt for blid, og meget få, men syntes at anerkende deres position, og indsendes roligt til deres indespærring. Det er nemt tegnede sig for når personer er vant til katte, de ved, hvad vidunderlige iagttagelsesevne katten besidder, og hvor hurtigt de anerkender "hvorfor og hvorfor" af mange ting. Tag for eksempel, hvor meget mange katte vil åbne en låst dør ved at springe op og holde på med en forgrunden-ben, mens den anden de trykker ned låsen fangst, og så åbne døren, og dog endnu mere opmærksom er de end , som jeg har vist ved en sag i min "Animal Stories, gamle og nye", hvor en kat åbnet en dør ved at trække det i retning af ham, da han fandt skubber det ingen nytte. Katten er mere kritiske i at bemærke end hunden. Jeg vidste aldrig, men en hund, der ville åbne en dør ved at flytte fastgørelse uden at blive vist eller undervist i hvordan man gør det. Katte, der har gjort det, er utallige. Jeg har bemærket en på det sidste Crystal Palace Show, en hvid kat: det så op, det så ned, derefter til højre og derefter en smule til venstre, pause, syntes tabt i tanke, når ikke at se nogen om det sneget sig op til døren, og med sin pote forsøgte at trække sig tilbage bolt eller fangst. På at få synet af mig, det trak sig tilbage til et hjørne af buret, lukkede øjnene og lod til at sove. Jeg stod længere væk, og så snart pote kommer gennem tremmerne igen. Denne kat havde bemærket, hvordan buret-døren blev fastgjort, og så vidste hvordan man åbner den.



Source: Cats

Nenhum comentário:

Postar um comentário